Monday, 3 November 2008

Bör man ändra valdagen i USA ur ett rättviseperspektiv


Att den amerikanska valdagen fortfarande faller på en tisdag är intressant eftersom statsvetenskaplig statistik visat om och om igen att valdeltagande generellt är högre i länder där valet äger rum på en helgdag.

Folk behöver inte gå från jobbet. De är också normalt sett registrerade i området där de bor, inte där de jobbar. Att öka valdeltagandet handlar om att förenkla för människor att ta sig till valurnorna. Förslag om att inrätta vallokaler i t.ex. McDonalds är kanske ett av de mest extrema exemplen. Om Mohammed inte kommer till berget….

Jag undrar hur amerikanska arbetsgivare ser på att folk försvinner under arbetsdagen för att rösta. Förhindrar det möjligtvis lågavlönade utan fast anställning att be om en extra lång rast? Och blir det i så fall utslag i valresultatet?

Enlight den här SvD QnA’n las det amerikanska valet på en tisdag under 1800-talet för att folk skulle hinna åka till valloken efter söndagens kyrkbesök. Vilket visar, som vi redan vet, att religion är en big deal i USA. Men det visar även att lagstiftarna på den tiden var måna om att maximera valdeltagandet (för de som fick rösta på alls).

Valdagen utnyttjas rent politiskt i många fall. När jag var på semester i Zambien i början av 00-talet hölls riksdagsvalet ett par dagar efter jul. Kritiker hävdade att datumet valts för att beröva studenter chansen att rösta. De var nämligen registrerade i städerna de pluggade i, men de flesta hade rest hem till familjen över jullovet.

Kanske bör man ändra valdagen i USA ur ett rättviseperspektiv?

Bilden ovan föreställer en gymnasieelev på en friskola i Baltimore som inriktar sig på ‘social justice’-studier. Hennes historielärare är en föredetta civilrättighetsadvokat som sadlat om för att undervisa historia från urinvånarnas ståndpunkt. Hon hjälpte eleverna skriva ner 1,492 anledningar att inte fira Columbus Day - Christopher Columbus första resa västerut påbörjades... 1492.

Att den italienska upptäckaren också var terrorist, våldtäktsman och en allmän skitstövel tycks ha glömts bort, menar de. "Columbus fed babies to dogs," sa en elev om och om igen, som ett mantra, medans hennes vänner, nästan alla svarta amerikaner, uppmanade passerande fordon att tuta om de höll med. "Honk. Columbus was evil. Honk."

(Resten av ‘Amerikaner’ bildserien, som den här bilden ingår i, publicerades idag på svenska Out of Focus Magazine som specialiserar sig på dokumentärfoto.)

För en kritik av Thanksgiving är det bara läsa den här dialogen mellan Wednesday Adams och hennes lilla blonda nemesis i ‘Adams Family Values.’ Iklädd Pocahontas-styrsel tar hon sig an Amanda, som spelar en pilgrim i en pjäs inför föraldrarna på slutet av sommarlägret. De har minst sagt olika uppfattningar om vad Thanksgiving innebär.

Wednesday: Wait!
Amanda: What?
Wednesday: We cannot break bread with you.
Amanda: Huh? …what’s going on?
Wednesday: You have taken the land which is rightfully ours. Years from now my people will be forced to live in mobile homes on reservations. Your people will wear cardigans, and drink highballs. We will sell our bracelets by the road sides, you will play golf, and enjoy hot hors d’oeuvres. My people will have pain and degradation. Your people will have stick shifts. The gods of my tribe have spoken. They have said, "Do not trust the Pilgrims, especially Sarah Miller."

And for all these reasons I have decided to scalp you and burn your village to the ground.

No comments:

Post a Comment